8/10/2020

Bükk Maraton 2020 - Középtáv

Bevezető:

Én a versenybeszámolómat kicsit (sokkal) távolabbról indítanám. A 2019-es évben 3 Top Maraton versenyen indultam rövid távon, plusz a Szlovákiai Kassa Maratonon voltam közép távon (50 km). Az idei évet úgy terveztem, hogy sokkal több versenyre megyek, rövid és középtávon egyaránt, hogy kijöjjön, melyik fekszik nekem jobban. Aztán jött a vírushelyzet és a februárban megtervezett versenynaptár ment a kukába. Végül az idei évre elengedtem a Superioros versenysorozatot, mert nem nagyon volt/van kedvem egy zárt pályán körbe-körbe menni. A 2020-as évre 4 állomásosra tervezett Top Maratonból a Mátra Maraton különböző okok miatt törlésre került, így maradt 3 hazai verseny.

Tehát a 2020-as verseny idénynek (amennyiben ezt lehet annak nevezni) nyitóállomása a Bükk Maraton lett. Ami azt eredményezte, hogy a mezőny eléggé erős volt, sok olyan hazai versenyző indult, aki leginkább nemzetközi versenyeken szoktak részt venni (pl. Benkó Barbara, Vas Kata, Palumby Zsombor stb.) 

az eredeti kép ezen a linken érhető el

Versenyhelyszín, szervezés:

A verseny ugyan ott volt, mint tavaly, az egyetlen lényegi változás az jelentette, hogy kicsit átalakították a rajt területet. Ez azt eredményezte, hogy a mezőt, ahol a versenyközpont van sokkal kevésbé kaszálták le. Amikor reggel mentünk (8 körül), akkor azt az infót kaptuk, hogy a fő parkoló megtelt így máshova kell állni. Ahova irányítottak minket ott semmi nem volt lekaszálva, méteres gazba kellett beállni az autóval és kipakolni. Mellettünk mindenki más is anyázott, hogy ez mekkora amatőrség már. És tényleg az! A szervezők pontosan látják hányan neveznek, ebből azért lehetne számítani, hogy hány autónak kéne parkoló.

A másik problémám a szervezéssel a kommunikáció volt. Ebből nagyon kevés volt. Mind a Top Maraton részéről, mind a versenyt szervezők részéről.

Igazából én nem értem, hogy a Top Maratonnak pontosan mi is a funkciója. Szerintem ennek a szervezetnek szervező, koordináló feladatotokat kéne ellátnia a versenyzők és a különböző partnerek felé. Ehhez képest rohadtul nincs semmi kommunikáció. Néha az egyes versenyek szervezőinek a Facebook posztjait osztják meg és ennyi. Hivatalos kommunikáció nuku. Arról a mai napig nem jött tőlük tájékoztatás sehol, hogy a Mátra Maraton elmarad és mi lesz azoknak a nevezési díjával, akik mind a 4 versenyre neveztek.

Arról nem is beszélve, hogy most a vírus miatt sokkal fontosabb lenne a kommunikáció. Folyamatosan változnak a szabályok, az előírások. Egy-két hét alatt drasztikus változások történnek, sokkal aktívabb és átláthatóbb kommunikáció kéne, hogy a versenyzők tudják mire számíthassanak.

Érdemes megnézni, hogy a Bükk Maraton oldalán (amiből kettő van, hogy könnyű legyen eligazodni) a mai napig nincsenek kint a versenyfotók.

Ezt szembe állítanám a Superioros szervezőkkel, ők nagyon érthetően és gyakran kommunikálnak. Sőt ők e-mailen küldik a rendszeres tájékoztatást, hogy mikor, mi lesz a versenyekkel, nem pedig facebook oldalokon és csoportokon keresztül. (Mondjuk valószínűnek tartom, hogy ott is megosztják ezeket az infókat.) Őszintén bevallom, hogy nekem egyre szimpatikusabb ez az egyesület és kimondottan kíváncsi vagyok az általuk szervezett versenyekre.

Pálya és verseny:

A Bükk Maraton pályája szerintem nagyon jó, nekem tetszik. Van benne rendesen szint, beton meg alig. A középtáv 2 körből áll, az első kör egy jelentős része megegyezik a rövid táv pályájával, bár távban kicsit kevesebb. A második kört a rajt-cél terület elhagyását követően kezdik meg a versenyzők. Mivel eddig én csak rövid távon voltam, a második kör számomra teljesen ismeretlen volt. 
az eredeti kép ezen a linken érhető el

Az első kör egy 13 km-e s mászással kezdődik, ami kb. 6-700 m szintet jelent, utána jön ugyan ennyi vagy kicsit több lejtő. Tehát gyors a pálya, lehet neki küldeni rendesen. Szerencsére lassú rajt volt, felvezető kocsival. Viszonylag a mezőny elején voltam és éreztem, hogy rohadtul nyomja neki mindenki. Amikor lenéztem a Garminra láttam, hogy 190 felett van a pulzusom és próbáltam visszafogni magam. Elég szarul esett, amikor a nálam 10-15 évvel idősebbek mentek el mellettem, de úgy voltam vele, hogy majd kifulladnak aztán veszítenek a tempóból. Ez egy elég naiv elképzelés volt, középtávon már jóval komolyabb arcok vannak. 

Igazából a verseny nekem eléggé összefojt és egy eseménytől eltekintve nem voltak kimondottan érdemi mozzanatai. Az első kör egész jól ment, de mivel végig a saját tempómban próbáltam menni, ezért kb. az idő 90%-ban egyedül mentem. A tervek szerint megálltam minden frissítőpontnál, mindig tele kulacs izóval és vízzel mentem tovább. Minimális banánt meg dinnyit ettem, a versenyen a kaját lényegében az izóval és két géllel letudtam. Nem volt se eléhezés, se elszomjazás nem kellett ezen parálni. 
az eredeti kép ezen a linken érhető el

A második körön elejét iszonyatosan beszívtam, mert egy gyors egyenes után jön egy éles kanyar, majd abból a baromi meredek mászás. Leváltva megyek a kanyarhoz, miközben üvöltenek, hogy hosszútávos engedd el. Jó arc gyerek vagyok megállok, had menjen. Így lényegében álló pozícióból kellett volna neki mennem az elöttem lévő iszonyatos mászásnak. Szóval kezdődhetett a tolás. Mondjuk itt megjegyezném, hogy ha az elején el fel is jutok egy darabig, nem tudtam volna végig mászni ezt a szakaszt. Nagyon keskeny ez a rész és az emberek ball ill. jobb oldalon tolták végig a bringákat. 

Ezen kívül igazából nem volt kimondottan emlékezetes pontja a versenyemnek. Végül 3 óra 36 perc alatt tettem meg az 57 km-es távot 1400m szinttel. Előzetesen hasonló időt kalkuláltam magamnak, tehát túlzott meglepetés nem ért. Az egomnak jól esett volna, ha közelebb vagyok a mezőny elejéhez, a 45 perc hátrány azért hagyott maga után egy kis savanyúságot. 

Most sajnos a technika sem volt velem kegyes, mivel a hátsó váltóm az egyik fokozatot nem igazán akarta bevenni, illetve nagyobb terhelés alatt elég érdekes hangot adott a hátsó sor. Csak akkor jöttem rá, hogy mi lehetett ez, amikor pakoltam fel a kocsira a bringát. A hátsó tengelyem szépen lötyögött a helyén, így visszagondolva örülhetek neki, hogy végig a bent maradt a kerék. Mondjuk nem valószínű, hogy ez a malőr jelentősen befolyásolta a teljesítményemet.

az eredeti kép ezen a linken érhető el

Igazából nincs új a nap alatt. Annyi tekeréssel és szinttel, amit eddig összeszedtem azzal a középtáv hátsó részébe férek bele. Pedig nyomtam mint az állat, 170 átlagpulzus jött ki a három is fél órára. A verseny után közvetlenül éreztem, hogy ez nem esett annyira jól. Továbbá a versenyt követő 1-2 nappal is éreztem magamon a fáradtságot.

Ha minden jól megy, akkor augusztus 16-án jön a Balaton Maraton, ott előzetesen a 3 óra alatti idő a cél. Aztán majd meglátjuk, hogy sikerül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése